Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

FM nr. 1/2018

‘Clichés zijn de smeerolie van de samenleving’

Frank Meester
filosoof, publicist, muzikant

Clichés zijn overal en het heeft geen zin om ze te bestrijden of om naar hun betekenis te vragen. Socioloog Anton Zijderveld prijst het cliché.

Tekst loopt door onder afbeelding

Fotografie: Roger Cremers

 

Wat kan ik weten?
‘Clichés hebben een slechte naam, maar zo erg zijn ze niet. We zouden niet zonder kunnen. Ze vormen de smeerolie van de samenleving. Een cliché is een menselijke uiting waarvan de betekenis op de achtergrond is getreden en de functie voorop staat. Ooit was de uitspraak wel betekenisvol – doordat het een pittige uitspraak was – maar sinds die massaal is overgenomen is de betekenis dus naar de achtergrond verdwenen. Neem het woordje “absoluut”. Je hoort het erg veel. Ik betrapte mezelf er laatst ook op dat ik het in de mond nam. Als iemand iets beweert dan antwoord je met “absoluut”. De betekenis speelt nauwelijks meer een rol. Dat zou ook niet kunnen, want er is bijna niets absoluut. Eigenlijk is alleen God absoluut en het is maar de vraag of die bestaat. Met “absoluut” geef je aan dat je aan de kant van de spreker staat en dat hij mag doorpraten. Dat is de functie.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden