Home Bildung

Bildung

Door Daan Roovers op 27 mei 2015

Cover van 06-2015
06-2015 Filosofie magazine Lees het magazine

‘Hoe kunnen we kinderen die nu naar school gaan, zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032?’ Goede vraag. Als ouder van twee zoons van 5 en 7 jaar volg ik dan ook met veel belangstelling het project ‘Ons onderwijs 2032’ – de nationale brainstorm over de toekomst van het onderwijs in Nederland. Ik ben blij met alle aandacht voor het onderwijs, maar wat mij enigszins zorgen baart, is de steeds meer weer opduikende term 21st century skills – en dat is niet vanwege het gebruik van het modieuze Engels. Het gaat mij om de nadruk op ‘skills’, vaardigheden of nog erger: competenties. Want welke skills heb je nodig in een wereld waarvan we nog geen idee hebben hoe die er in sociaal, politiek en technologisch opzicht uit gaat zien? Ter illustratie: Twintig jaar geleden had nog niemand een mobiele telefoon, en trokken de kranten hun correspondenten terug uit het Midden-Oosten omdat daar te weinig nieuws vandaan kwam.

In het boekEn denken; Bildung voor leraren zegt Peter Sloterdijk hierover: ‘Het is een fictie om van het onderwijs te eisen dat er “adequate kennis” overgeleverd wordt die “deze samenleving nodig heeft”. Dat is fundamenteel onmogelijk. De voorstelling dat je leerlingen op de realiteit kunt voorbereiden door er de juiste kennis in te gieten, is systeemtheoretisch en cognitiepsychologisch niet houdbaar en bovendien moreel verkeerd. Niettemin is het huidige onderwijs nog steeds om deze schadelijke overdrachtsgedachte gemodelleerd. Het idee “wij hebben kennis en delen die uit”, een soort communiegedachte, zit diep in de genen van het instituut.’

Het risico van skills-benadering is dat de agenda van het onderwijs zich grotendeels richt op het aanleren van direct toepasbare technologische, organisatorische of communicatieve vaardigheden – dat heet Ausbildung, om ook maar eens een buitenlands woord te gebruiken – terwijl de meer algemene vorming, de karakterontwikkeling, de Bildung, niet echt een plaats krijgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Relevante berichten

Weekendlijstje Spijt
Weekendlijstje Spijt

Weekendlijstje Spijt

Bij zijn bezoek aan Congo op 8 juni betuigde de Belgische koning Filip spijt voor de Belgische wandaden tijdens de koloniale overheersing. Hoewel officiële excuses ontbraken, werd deze spijtbetuiging geprezen als een stap in de goede richting. Maar kun je wel excuses maken voor iets wat je zelf niet gedaan hebt? Wat betekent spijt hebben eigenlijk en waar dient het voor? In dit weekendlijstje vindt u vijf artikelen over spijt.

Lees meer
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie
Bewustzijn

Een zelfbewuste computer is onze favoriete nachtmerrie

Een softwareontwikkelaar van Google veroorzaakte een media-storm door te stellen dat zijn werkgever gebruikmaakt van een zelfbewuste chatbot. Maar is dat wel mogelijk? En wat betekent het dat we computers ontwikkelen die ons kunnen doen geloven dat ze bewust zijn?

Lees meer
Woede
Woede

Weekendlijstje: Woede

Een groep woedende boeren trok afgelopen week naar het huis van minister Van der Wal om hun onvrede te uiten over de nieuwe stikstofmaatregelen van het kabinet. Hoewel er in de maatschappij begrip lijkt te bestaan voor de boosheid bij boeren, klinkt er ook kritiek op de manier waarop zij deze boosheid uiten. Wat is woede, hoe gaan er mee om en kunnen we het positief inzetten? Daarover meer in dit weekendlijstje.  

Lees meer
Verbeelding
Verbeelding

Weekendlijstje verbeelding

Kinderen fantaseren de wonderlijkste verhalen bij elkaar. Als volwassenen raken we die kinderlijke fantasie vaak een beetje uit kwijt. Zonde, want we kunnen veel leren van onze eigen verbeelding. Dit weekend een lijstje over fantasie en verbeelding.

Lees meer