Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

FM nr. 4/2020

Alles voor de aandacht

Marc van Dijk
Schrijver, journalist en kunstenaar

Filosoof en journalist Doortje Smithuijsen dook in de wereld van de influencers, en stuitte op narcisme, cijferfixatie en prestatiedruk. Een confronterend portret van de digitale generatie.

Tien- tot honderdduizenden kijken dagelijks naar wat ze doen, welke kleren ze dragen of welke cadeautjes ze uitpakken. Daarom worden ze influencers genoemd en hebben bedrijven geld over voor een foto of video van hen met hun product op Instagram, YouTube of een ander medium.

Maar ondanks hun cijfermatige populariteit hebben ze bepaald geen goed imago. Ze hebben de naam irritant en verwaand te zijn, types die hun meestal nog prille bestaan wijden aan hun Instagram-account of vlogkanaal, en dus aan hun eigen spiegelbeeld. Meisjes die onder de make-up zitten, selfiekoninginnen die leven bij de gratie van hun beheersing van de duck face en het perfecte hashtag-jargon, jongens die boven alles gemaaktheid uitstralen.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden