Home Alles voor de aandacht

Alles voor de aandacht

Door Marc van Dijk op 23 maart 2020

Alles voor de aandacht
Cover van 04-2020
04-2020 Filosofie magazine Lees het magazine

Filosoof en journalist Doortje Smithuijsen dook in de wereld van de influencers, en stuitte op narcisme, cijferfixatie en prestatiedruk. Een confronterend portret van de digitale generatie.

Tien- tot honderdduizenden kijken dagelijks naar wat ze doen, welke kleren ze dragen of welke cadeautjes ze uitpakken. Daarom worden ze influencers genoemd en hebben bedrijven geld over voor een foto of video van hen met hun product op Instagram, YouTube of een ander medium.

Maar ondanks hun cijfermatige populariteit hebben ze bepaald geen goed imago. Ze hebben de naam irritant en verwaand te zijn, types die hun meestal nog prille bestaan wijden aan hun Instagram-account of vlogkanaal, en dus aan hun eigen spiegelbeeld. Meisjes die onder de make-up zitten, selfiekoninginnen die leven bij de gratie van hun beheersing van de duck face en het perfecte hashtag-jargon, jongens die boven alles gemaaktheid uitstralen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.