03-2017
Filosoferen over onderwijs
Redactie
De onwetende meester als voorbeeld
Jacques Rancière: van praktijk naar principe
Martijn Boven
Het vermogen je doel niet te bereiken
Anton Simons
Deweys theorie van ervaringsleren
Paul Jeunhomme
Bildung in het beroepsonderwijs
Jeroen Onstenk en Rob Bartels
Uitgelezen
Plantenseks
Jeroen Hopster
Filosofie en beeld
Weergaloze verwondering
Mariëtte Willemsen
De estafette
Ken uzelf
Jacques Bos

Ten geleide: Filosoferen over onderwijs
Het is een cliché te zeggen dat het onderwijs – van lager tot hoger – permanent in beweging is. Of deze beweging ook een verbetering is, daarover lopen de meningen zeer uiteen. Denk bijvoorbeeld aan de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON), waarvan filosoof Ad Verbrugge een belangrijk boegbeeld is. Read More


De onwetende meester als voorbeeld
Een wetende meester die uitleg geeft aan zogenaamd onwetende leerlingen, zo ziet de traditionele praktijk in het onderwijs eruit. Martijn Boven beschrijft met het werk van filosoof Jacques Rancière in de hand ook een alternatieve praktijk, waarin juist gelijkwaardigheid centraal staat. Bestaat de kernactiviteit van de meester erin om… Read More
De onwetende meester als voorbeeld. Jacques Rancière: van praktijk naar principe
Een wetende meester die uitleg geeft aan zogenaamd onwetende leerlingen, zo ziet de traditionele praktijk in het onderwijs eruit. Martijn Boven beschrijft met het werk van filosoof Jacques Rancière in de hand ook een alternatieve praktijk, waarin juist gelijkwaardigheid centraal staat. Bestaat de kernactiviteit van de meester erin om zijn… Read More
Het vermogen je doel niet te bereiken
Efficiëntie en optimale resultaten, daar lijkt het in onderwijs soms om te draaien. Maar naast kennis maken we op school ook gebruik van de wereld, de taal en ons lichaam, schrijft Anton Simons. Geïnspireerd door filosoof Giorgio Agamben stelt hij dat kennis gefundeerd moet zijn in beschouwing. Filosofie is… Read More
Deweys theorie van het ervaringsleren
Onderwijsvernieuwers laten zich vaak inspireren door het werk van filosoof en pedagoog John Dewey. ‘Ervaring’ is daarbij een kernbegrip. Paul Jeunhomme legt uit wat dit begrip precies betekent. Onderwijs moet volgens Dewey niet draaien om kennisverwerving, maar om doorgaande ervaringsverrijking. Het is vooral in het voortgezet onderwijs een bekend… Read More
Bildung in het beroepsonderwijs
Jeroen Onstenk en Rob Bartelslaten zien hoe in het middelbaar beroepsonderwijs het oude begrip ‘Bildung’ een nieuwe invulling kan krijgen. Daarvoor zijn geïsoleerde vakken als maatschappijleer niet voldoende. Vakmanschap en modern burgerschap moeten gekoppeld worden, bepleiten zij. Wat doe je als leraar als je wordt geconfronteerd met leerlingen die… Read More
Uitgelezen: Plantenseks
Het is ijdele hoop, schrijft Immanuel Kant, te denken dat een wetenschapper ooit de geheimen van de levende natuur zal onthullen, zoals Newton de raadselen van de niet levende natuur heeft ontrafeld. Zelfs een grashalm gaat het menselijk verstand pertinent te boven, zo tekent hij op in Kritik der Urteilskraft… Read More
Filosofie en Beeld: Weergaloze verwondering
In de prachtige reeks podcasts ‘philosophy bites’ (www.philosopybites.com), interviews van Nigel Warburton en David Edmonds met gezaghebbende f ilosofen over wijsgerige stromingen, denkers en thema’s, of over recent onderzoek in de filosofie, is een gesprek opgenomen met Jesse Prinz, hoogleraar filosofie aan de City University in New York. Prinz is… Read More
De estafette: Ken uzelf
Ken uzelf’ was volgens de over levering een van de opschriften op de wanden van de tempel van Apollo in Delphi. In verschillende dialogen laat Plato Socrates aan de hand van deze goddelijke aansporing uitleggen wat het belang van filosofische activiteit is. Blijkbaar heeft filosofie volgens Socrates vooral te maken… Read More

Uw dagelijkse portie filosofie
Elke dag de beste verhalen over filosofie. Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen van Filosofie Magazine.