Het is volgens NRC-columnist Bas Heijne een van de beste boeken van 2010: Een intelligent hart van de Franse filosoof Alain Finkielkraut. Het boek wil laten zien hoe literatuur je helpt om het leven te begrijpen. Aan de hand van romans van onder anderen Philip Roth, Milan Kundera en Fjodor Dostojevski toont Finkielkraut hoe goede verhalen ons iets leren over racisme, over familiebanden of over oorlog.
Filosofie Magazine-redacteur Florentijn van Rootselaar zocht de auteur op en sprak met hem over die morele en existentiële kracht van literatuur. In het gesprek citeert Finkielkraut de Russische schrijver Solzjenitsyn.
‘Wie zou erin kunnen slagen om een bekrompen, eigenwijs menselijk wezen te doordringen van de vreugde en het verdriet van anderen, hem dimensies en misleidingen te laten begrijpen die hij zelf nooit heeft ervaren? Propaganda, dwang, wetenschappelijk bewijs – ze zijn allemaal zinloos. Maar gelukkig bestaat hiervoor toch een middel in onze wereld! Dat middel is kunst. Dat middel is literatuur.’
Een van de veelzeggende romans die Finkielkraut duidt is De eerste man van Albert Camus – toevallig ook een van mijn favorieten. Het boek schetst een ontroerend portret van de jonge Camus die opgroeit te midden van de armoede en het analfbetisme van Algiers en zich met de hulp van een paar goede docenten opwerkt tot de latere Nobelprijswinnaar literatuur. Finkielkraut benadrukt in zijn interpretatie de betekenis van afkomst en familie, en laat heel overtuigend zien hoezeer Camus’ morele oriëntatie is beïnvloed door zijn vader. Maar de roman vertelt veel meer. Ik lees De eerste man in de eerste plaats als een ode aan jeugdige levenslust die zich, ondanks alle ellende, nooit helemaal laat wegdrukken.
Elke goede roman vertelt een goed verhaal over het menselijk leven. Sterker nog, vertelt er meerdere.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Voorwoord
Door Daan Roovers op 30 april 2014
Relevante berichten
Rosalie Bouwman: ‘De mens speelt een spel dat niet iedereen kan spelen’
Wat antwoorden denkers van onze tijd op de vier grote vragen van Immanuel Kant? Dit keer: Rosalie Bouwman (1991) over autisme.
Is het leven een toneelspel?
Spelen we altijd alleen maar een rol? Jonathan Janssen zoekt in een shortread naar iets van waarachtigheid.
Filosoof Jurriën Rood: ‘Films kunnen diepe waarheden ontsluieren’
Jurriën Rood onderzoekt aan de hand van film en filosofie grote levensvragen. ‘Filosofen kunnen nog wel wat leren van de directheid van film.’
Een uitweg uit de zin van het bestaan | recensie
Wat leren mentale aandoeningen ons over de menselijke conditie? Stéphane Symons vergelijkt het denken van Ludwig Binswanger en Fernand Deligny.