Ons panel, bestaande uit Simone van Saarloos, Eric Schliesser en Ingrid Robeyns reageert iedere maand op een actuele stelling.
Simone van Saarloos
Schrijver, columnist
In de nieuwe roman van Connie Palmen, Jij zegt het, is dichter en weduwnaar Ted Hughes aan het woord. Nadat hij met Sylvia Plath is getrouwd, gaan ze op huwelijksreis. Plath is ontevreden omdat ze weinig heeft geschreven: ‘…voor mijn bruid mocht niets alleen maar plezierig zijn, moest alles beloond worden met succes. De enige uitzonderingen op deze protestantse economie waren het eten en de seks, die waren een beloning in zichzelf.’
De ‘dierlijke’ activiteiten – zoals seks en eten – bieden in een menselijk leven genot én vormen een bedreiging. De mens zoekt altijd een manier om de banale realiteit van het bestaan – de fysiologische waarheid dat wat ademt en groeit ook leeft – meer kleur en gewicht te geven. Er moet een publiek leven worden geleid, of dit nu de roem is die Plath schijnbaar nastreefde, of het ‘gewone’ burgerlijk leven dat een zekere maatschappelijke betrokkenheid vereist (al is het maar zoiets kleins als je kinderen naar school sturen).
Wat uniek lijkt aan de mens is dat ‘gewoon’ bestaan te eenvoudig is om te begrijpen.
Eric Schliesser
Hoogleraar politieke theorie, Amsterdam
Volgens Pico, een humanist, is het de essentie van de mens om geen essentie te hebben; God had alle plekken – bestemd voor soorten in de ladder van het leven – reeds aan de andere dieren vergeven. In het scheppingsverhaal van Pico is het de rol van de veranderlijke mens om liefdevol beroerd te worden door de bestudering van de natuur en daarin het sublieme te ervaren. Oftewel, de mens is kameleonachtig zonder een kameleon te zijn.
We delen ons sterfelijk lot met alle dieren en praten elkaar vooral na om indruk te maken, te paren, en status te ontlenen. Wie menselijke uniciteit zoekt om daaraan een status aparte voor mensen te claimen komt, ook volgens Darwin, bedrogen uit.
Als ik echter mijn overpeinzingen verlaat en aangestaard wordt door de ondeugende pretoogjes van mijn zoontje, dan kan – als we ons niet naar school moeten haasten – zomaar een liefdevolle verwondering toeslaan over een soort waaraan niet unieks is, maar je kindje wel.
Ingrid Robeyns
Hoogleraar ethiek, Utrecht
De vraag wat de mens tot mens maakt, is een van de belangrijkste maar ook moeilijkste vragen in de filosofie. De tegenwoordig zeer populaire hersenwetenschappen kunnen geen bevredigend antwoord bieden; zij kunnen hoogstens de neurologische weergave van het menselijke beschrijven. Maar wat is dat menselijke dan, en wat maakt de menselijke soort uniek?
Geen enkele andere soort is in diezelfde mate in staat om na te denken over de vraag wat we horen te doen, en hoe het antwoord op die vraag mede bepaalt wat ons tot mens maakt. Dit vergt allerlei vermogens die andere diersoorten niet of in mindere mate hebben: rationaliteit, vermogen ons in te leven in anderen, kritische en zelfreflecterende vermogens, creativiteit, en uiteindelijk het vermogen om weloverwogen morele oordelen te vellen, ook als die complex zijn. Deze vermogens zijn er niet zomaar: ze moeten ontwikkeld, onderhouden, en maatschappelijk ondersteund worden. Mens zijn blijft voor elke mens hard werken aan zichzelf.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand.
Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Op onze website plaatsen we verschillende soorten cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zoals cookies waarmee we u persoonlijke en relevante informatie kunnen tonen gebaseerd op uw internetgedrag. En cookies zodat u feedback kan geven over uw gebruikerservaring, video’s kan bekijken en relevante aanbiedingen van Filosofie Magazine kan zien op andere websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Wij en een aantal geselecteerde bedrijven hebben toegang tot uw gegevens en gebruiken deze informatie voor de onderstaande doeleinden. Klik op een doel om uw voorkeuren aan te passen en om meer te weten te komen over wie er om uw toestemming vraagt en/of rechtmatig belang claimt om uw gegevens voor dat doel te verwerken. Houd er rekening mee dat wanneer alle doeleinden zijn geweigerd, dit een negatief effect op bepaalde functies van de website kan hebben.
Voor sommige doeleinden kunnen uw persoonsgegevens worden verwerkt op de juridische grond van rechtmatig belang.
Functionele cookies worden gebruikt om de site te doen werken. U kunt ze
daarom niet weigeren. Met deze cookies brengen we ook het algemene
gebruik van onze site in kaart met geanonimiseerde data.
Deze cookies kunnen via onze website worden ingesteld door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze bedrijven worden gebruikt om een profiel samen te stellen over uw interesses en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op een unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies weigert, zult u minder gerichte advertenties zien.
Wanneer we content van Facebook, Instagram, Twitter of YouTube integreren in onze artikelen, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over
uw surfgedrag. Meer informatie vind u hierover in het privacy- en
cookiebeleid van deze bedrijven. Indien u deze cookies niet toelaat,
zullen we deze content niet tonen.