Home Denker des Vaderlands Mag iemand van kleur een wit personage spelen?
Denker des Vaderlands

Mag iemand van kleur een wit personage spelen?

Door Marjan Slob op 15 oktober 2024

Marjan Slob Denker des Vaderlands
beeld Merlijn Doomernik
FM11 Filosofie Magazine 11 echt nep fake Hans Schnitzler
11-2024 Filosofie Magazine Lees het magazine
Denker des Vaderlands Marjan Slob is onder de indruk van de vertolking van een victoriaans personage door een zwarte vrouw.

Dit artikel krijg je van ons cadeau

Wil je onbeperkt toegang tot de artikelen op Filosofie.nl? Je bent al abonnee vanaf €4,99 per maand. Sluit hier een abonnement af en je hebt direct toegang.

Ze is allang wereldberoemd, maar zelf heb ik zangeres Cécile McLorin Salvant pas net ontdekt – en ik ben zwaar onder de indruk. In een YouTube-filmpje waarin ze Wuthering Heights vertolkt (die hit van Kate Bush), is er een moment dat ze even lichtjes haar armen spreidt en zingt: ‘Heathcliff, it’s me, I’m Cathy.’ De tranen biggelen me over de wangen. Ja, geen twijfel mogelijk. Hier staat Cathy.

Die zekerheid is vreemd, omdat Cathy een wit personage is uit een Britse roman uit 1847 en McLorin Salvant een jonge Amerikaanse met een Haïtiaanse vader. In de strenge termen van de culturele politiek eigent McLorin Salvant zich een verhaal toe dat niet uit haar leefwereld komt. Of is het juist een daad van verzet als een vrouw van kleur zo’n victoriaans verhaal interpreteert?

Ik vind dit serieuze vragen, waar terecht veel aandacht voor is. En tegelijkertijd is er die adembenemende vertolking die mijn redeneringen de pas afsnijdt en leidt tot het soort ervaring waarop je hoopt in kunst: McLorin ís Cathy.

Even tussendoor… Meer columns lezen van Denker des Vaderlands Marjan Slob? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke woensdag het laatste filosofie nieuws, de beste artikelen van de week en af en toe een aanbieding.
Ontvang wekelijks het laatste filosofienieuws, de beste artikelen en af en toe een aanbieding.

Voor mij volgt hieruit niet dat we heikele politieke kwesties rond culturele toe-eigening moeten relativeren. Liever zou ik ze nog verder compliceren, door ze te plaatsen in een rijke, ontembare ervaringswereld.