‘Mijn missie is geheel trouw aan de kunstenaars die het Rijksmuseum hebben ontworpen. Kijk naar die extravagante kunstkathedraal: naar de entree, naar het plafond…’ Het Rijksmuseum ziet er niet alleen uit als een kathedraal, het is ook bedoeld als kathedraal, stelt schrijver en filosoof Alain de Botton. Musea zijn onze nieuwe kerken, en ze zijn bij uitstek geschikt om de troostende en zingevende functie van religie over te nemen.
Alain de Botton is samen met schrijver en kunsthistoricus John Armstrong gastconservator van het Rijksmuseum. Hij heeft 150 topwerken uit de vaste collectie voorzien van nieuwe bijschriften en daarmee van een nieuwe context. De Botton wil hiermee kunst haar oorspronkelijke therapeutische functie teruggeven, want dat kunst bedoeld is om ons te helpen in het leven, daarvan is hij overtuigd.
‘Sentimenteel’, vindt filosoof en essayist Maarten Doorman deze opvatting. In het tv-programma Ik heb smaak, dus ik ben reageert hij kritisch op De Bottons voorstel: kunst moet volgens Doorman vooral gaan om kijkplezier, om esthetisch genoegen. Kunst kan wel degelijk troosten, meent kunstkenner Joost Zwagerman, maar de manier waarop De Botton het aanpakt is ronduit ‘moralistisch’, laat Zwagerman mij desgevraagd weten. En Stine Jensen heeft zelf troostkunst aan de muur hangen, bekent zij in haar column.
Kan kunst ons helpen bij onze levensvragen? En zo ja: hoe? Filosofie Magazine organiseert in het Rijksmuseum een lezersdag over deze vraag. Op 18 mei geven Stine Jensen, Joost Zwagerman en Maarten Doorman hun visie op de functie van kunst – daarna kunt u op eigen gelegenheid kijken wat u zelf vindt van het nieuwste project van Alain de Botton.