Home De twintigste eeuw en eenentwinstigste eeuw

De twintigste eeuw en eenentwinstigste eeuw

Door René Gude op 04 juni 2015

De twintigste eeuw en eenentwinstigste eeuw

‘De prijs die we betalen voor objectieve, voor iedereen geldende kennis, is vervreemding’. Log in of word lid van filosofie.nl om het volledige college (41 minuten) te beluisteren. In het vijfde en laatste deel van de Kleine geschiedenis van de filosofie spreekt René Gude over de twintigste en eenentwintigste eeuw.

In de vorige eeuw scheidt de wetenschap zich volledig af van de filosofie. Dit leidt er toe dat de filosofie zich gaat richten op de taal die we gebruiken om over kennis (fysica) en moraal (ethiek) te spreken. Alle filosofie in de twintigste eeuw is op de een of andere manier taalfilosofie. De wetenschapsfilosofie bijvoorbeeld, richt zich op het zo objectief mogelijk verwoorden van de wetenschappelijke experimenten en de resultaten die deze opleverden. Maar gedurende de eeuw steekt relativisme de kop op: is zo’n objectieve taal wel mogelijk? Ludwig Wittgenstein spreekt over ‘meaning is use’. Het postmodernisme kondigt het einde van de grote verhalen aan. 
Maar in de eenentwintigste eeuw roept het resultaat van het twintigste-eeuwse denken, scepticisme, een voorzichtige tegenreactie op. Door het einde van de grote verhalen zijn er geen collectieve verbindingen meer. Het individu staat alleen – moraal wordt gereduceerd tot privémoraal, en ‘jezelf zijn’ is het hoogste goed. Filosofen als Charles Taylor en Martha Nussbaum zoeken naar nieuwe verbanden. Log in om hieronder de link naar het volledige college te kunnen afspelen.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Relevante berichten

Weekendlijstje Spijt
Weekendlijstje Spijt

Weekendlijstje Spijt

Bij zijn bezoek aan Congo op 8 juni betuigde de Belgische koning Filip spijt voor de Belgische wandaden tijdens de koloniale overheersing. Hoewel officiële excuses ontbraken, werd deze spijtbetuiging geprezen als een stap in de goede richting. Maar kun je wel excuses maken voor iets wat je zelf niet gedaan hebt? Wat betekent spijt hebben eigenlijk en waar dient het voor? In dit weekendlijstje vindt u vijf artikelen over spijt.

Lees meer
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie
Bewustzijn

Een zelfbewuste computer is onze favoriete nachtmerrie

Een softwareontwikkelaar van Google veroorzaakte een media-storm door te stellen dat zijn werkgever gebruikmaakt van een zelfbewuste chatbot. Maar is dat wel mogelijk? En wat betekent het dat we computers ontwikkelen die ons kunnen doen geloven dat ze bewust zijn?

Lees meer
Woede
Woede

Weekendlijstje: Woede

Een groep woedende boeren trok afgelopen week naar het huis van minister Van der Wal om hun onvrede te uiten over de nieuwe stikstofmaatregelen van het kabinet. Hoewel er in de maatschappij begrip lijkt te bestaan voor de boosheid bij boeren, klinkt er ook kritiek op de manier waarop zij deze boosheid uiten. Wat is woede, hoe gaan er mee om en kunnen we het positief inzetten? Daarover meer in dit weekendlijstje.  

Lees meer
Verbeelding
Verbeelding

Weekendlijstje verbeelding

Kinderen fantaseren de wonderlijkste verhalen bij elkaar. Als volwassenen raken we die kinderlijke fantasie vaak een beetje uit kwijt. Zonde, want we kunnen veel leren van onze eigen verbeelding. Dit weekend een lijstje over fantasie en verbeelding.

Lees meer