Home De stad Alain de Botton over de architectuur van het geluk
De stad Kunst

Alain de Botton over de architectuur van het geluk

Door Patrick van IJzendoorn op 14 februari 2006

02-2006 Filosofie magazine Lees het magazine

Streven naar schoonheid mag weer in de architectuur. Na honderd jaar functionalisme beseffen architecten langzaam dat een houten vloer of een bloemenpatroon in de buitenmuur mensen gelukkiger maakt dan efficiënt bemeten slaapkamers. Een gesprek met Alain de Botton over de architectuur van het geluk.

De boekenkast van Alain de Botton (1969) zegt niet alleen iets over zijn belezenheid. In de huiskamer van zijn Londense woning wijst de Zwitsers-Engelse filosoof op het patroon van zijn bibliotheek. ‘De vakken waarin ze staan zijn even groot. Binnen de orde heerst de chaos, door al die boekenkaften met hun vele keuren. Deze balans is voor mij een vorm van schoonheid.’ In zijn zoektocht naar het antwoord op de vraag wat mensen gelukkig maakt, is de levensfilosoof bij de bouwkunst aanbeland – door Arthur Schopenhauer ooit omschreven als de laagste van alle kunsten. Volgens De Botton drukt de architectuur echter een belangrijk stempel op ons welbevinden: ‘Een slecht boek kan gemakkelijk worden genegeerd, maar het slopen van een onaangenaam gebouw kost veel meer moeite.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Relevante berichten

Patrick de Rynck: ‘Kijken en zien zijn twee verschillende dingen’
Patrick de Rynck: ‘Kijken en zien zijn twee verschillende dingen’
Kunst
Voor leden

Patrick de Rynck: ‘Kijken en zien zijn twee verschillende dingen’

Classicus Patrick De Rynck verdiepte zich in de kunst van het kijken. Wat gebeurt er als we naar kunstwerken kijken? En hoe zit het met de relatie tussen wat we zien en wat we weten? ‘Het is een illusie dat je onbemiddeld kunt kijken.’

Lees meer
Susan Sontag (1933-2004) was een denker die wilde voelen
Susan Sontag (1933-2004) was een denker die wilde voelen
Kunst
Voor leden

Susan Sontag (1933-2004) was een denker die wilde voelen

Filosoof Susan Sontag was wars van interpretatie, verhullende woorden en vertekenende beeldvorming. Je kunt je beter overgeven aan de sensaties die kunst oproept. Beeld Hajo de Reijger We moeten leren om meer te zíén, meer te hóren, meer te vóélen,’ schreef de Amerikaanse Susan Sontag in het openingsstuk van de… Read More

Lees meer
‘We moeten ons ook inleven in het slechte’
‘We moeten ons ook inleven in het slechte’
Kunst
Voor leden

‘We moeten ons ook inleven in het slechte’

Eline Arbo is theatermaker. Ze regisseerde onder andere Tjechovs Drie zusters en won de Regieprijs 2020 met Weg met Eddy Bellegueule. Beeld Martin Dijkstra Wat kan ik weten? ‘Theater draait om twijfel en verbeelding. Als regisseur bedenk ik wel het concept, maar theater blijft een open, collectieve kunstvorm waarbij… Read More

Lees meer
Geofferd aan de tijdgeest
Geofferd aan de tijdgeest
Kunst
Voor leden

Geofferd aan de tijdgeest

Kunstwerken en uitingen van cultuur gaan steeds vaker langs de morele meetlat. Dat heeft kwalijke gevolgen, betoogt Sebastien Valkenberg, voor kunst én moraal. Foto Marcel van den Bergh Deze zomer kleurden theaters, concertzalen, musea en andere cultuurtempels rood. Met de actie ‘Red Alert’ vroegen de organisatoren aandacht voor het wegvallen… Read More

Lees meer