Simon Stevin geniet vooral bekendheid vanwege zijn ontwerpen van uitwaterende sluizen, molens en een zeilwagen. De man was een wiskundige met een praktische inslag. Hij ontwikkelde een valwet. Hij schuwde ook de taalkunde en de filosofische theorievorming niet. Voor die laatste categorie bedacht hij als taalpurist het Nederlandse woord 'bespiegeling'.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Afgelopen maand verscheen Stevins Het burgherlick leven uit 1590 in een fraaie herdruk, met oud- en eigentijds Nederlands naast elkaar. In het geschrift is een voorloper van Thomas Hobbes en latere tijdgenoot van Machiavelli aan het woord die fijntjes uitlegt dat macht altijd gehoorzaamd moet worden, zelfs als die macht onrechtmatig is verkregen. Want, zegt Stevin, wie legitimiteit als uitgangspunt neemt, kan geen enkele macht gehoorzamen. Als je even graaft in geschiedenis ontdek je immers dat elke staat door geweld en onderdrukking tot stand is gekomen.
Hiermee is de toon gezet. Stevin blijkt een cynicus met een praktische inslag. Hij raadt de burger aan om braaf te gehoorzamen, want dat is eenvoudig en doorgaans effectief. Als dat gehoorzamen u moeilijk afgaat omdat u problemen hebt met het bestuur, moet u de bestuurders van uw gelijk zien te overtuigen. Lukt dat niet, dan hebt u twee opties: schik u in het lot of vlucht naar het buitenland. Vanuit het buitenland was openlijk verzet tegen het vaderland, in de ogen van Stevin, mogelijk en toegestaan. Zelfs het inzetten van een leger was tolerabel. Maar je moest wel eerst even officieel oorlog verklaren, want onaangekondigd een land binnenvallen is lafhartig.
Stevin past zijn praktische cynisme ook toe op het geloof. Als je niet in God gelooft, is dat prima, betoogt hij, maar houd er vooral je mond over. Want stel dat het volk straks niets meer gelooft… dan kun je het niet in toom houden met het mechanisme van hemelse verlokking en helse verdoeming. Geloof, stelt hij, is vooral een bruikbaar instrument in de handen van heersers. En omdat heersers nu eenmaal nodig zijn om chaos te voorkomen, heeft men het figerende geloof te respecteren. Stevin maakt korte metten met tijdgenoten als Coornhert, die absolute godsdienstvrijheid bepleitten. In het boek staat een fictief gesprekje met zo'n tolerant mens: '”Ik vind”, zegt u, “nergens steden of dorpen waar mijn overtuiging vrijgelaten is.” Trek dan de bossen of de wildernis in – ver weg waar nimmer mensen komen – en belijd die overtuiging dan daar zonder door iemand gehinderd te worden.'
Het door Stevin later toegevoegde nawoord bij Het Burgerklick leven behandelt Machiavelli's stelling dat leiders een beetje slechtheid nodig hebben om het goede te doen. Stevin lijkt op zijn Italiaanse collega omdat ook hij realpolitik voorstaat. Verschil is dat Stevin de deugd probeert te redden uit handen van Machiavelli's scepticisme. Hij gelooft nog in vooruitgang en toenemende deugdzaamheid. 'Slechte wetten of gebruiken' zullen niet 'in al hun afgrijselijkheid' eeuwig voortwoekeren. Maar verandering moet 'ordentelijk gebeuren, door degenen die daartoe de wettige macht bezitten.'
@eind = Het burgherlick leven/vita politica, door Simon Stevin, inl. en annot. door Pim de Boer, in modern Nederlands omgezet door Anneke Fleurkens, uitg. Bijleveld, Utrecht 2001, fl. 39,90/ bef.690.