Home Filosoferen met kinderen Filosoferen met kinderen: Verveling is wachten op de ANWB
Filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen: Verveling is wachten op de ANWB

Door Sabine Wassenberg op 27 oktober 2015

Cover van 11-2015
11-2015 Filosofie magazine Lees het magazine

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg runnen samen Wonder-Why, een organisatie met als doelstelling om het filosoferen met kinderen en jongeren te stimuleren. Deze maand filosoferen zij met kinderen over ‘wat is verveling?’
 

Onderweg naar Cadaquéz komt ineens rook uit het linkervoorwiel. Het maakte al zo’n raar geluid tijdens het remmen. ANWB. We weten niet hoe lang het gaat duren. In het Franse dorpje langs de snelweg is op zondag één cafeetje open. Moos van tien begint te mekkeren dat hij naar de camping wil. Hij vindt het ‘saai’ om hier te zijn. Hij verveelt zich. ‘Wat is eigenlijk verveling?’ vraag ik. ‘Verveling is als ik moet wachten’, speelt hij het spelletje mee, welwillend. Hij kent me. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

‘Waarom?’, vraag ik. ‘Ik wil het nu’, zegt hij.
‘Dus verveling is een soort ongeduld?’ Hij knikt. ‘Verveling is hier zijn. En wachten. Verveling is wachten op de ANWB.’
‘Ik hoor het je vader zo zeggen’, zeg ik lachend. ‘Zucht… Hoe lang gaat dit duren?’
‘Ze sturen zo een sms met de verwachte aankomsttijd.’
‘Tot die sms hier is verveel ik me niet alleen, maar ben ik ook aan het lijden.’
Als ik in mijn geheugen graaf, herinner ik me middagen van verveling. Mijn zusje en ik werden hangerig, wisten niet waar we zin in hadden. Dat was verveling. We wisten niet welke prikkel we nodig hadden om ons te vermaken. Nu vraag ik me af: is het de bedoeling om nóóit verveeld te raken, omdat je dan de waarde van het leven niet meer inziet? Als je een moment, minuut of dag van je leven ‘saai’ begint te vinden, is dat zonde, toch? Moos kon als baby uren gefascineerd kijken naar een witte muur. Hij maakte nog weinig onderscheid tussen interessant en saai, mooi of lelijk. Er was nog geen beoordelingskader aangelegd. Later werd een zelfdraaiende mobile interessanter dan de witte muur, een muziekje fijner dan de stilte, en nu is dus een camping met vriendjes interessanter dan een cafeetje met chocolat chaud in een Frans dorpje met je ouders.
Het gezinnetje naast ons is Italiaans en het zoontje van een jaar of zes wordt de iPad afgepakt. Hij barst los in een tantrum. Wat moet hij dán, zonder iPad? De leegte die dreigt is onvoorstelbaar. Althans, zo klinkt zijn gekrijs.
Kinderen raken verslaafd aan de iPad, net als wij. Of aan ons werk bijvoorbeeld, sigaretten, chocola, goede gesprekken, televisie of wat ook maar je stijl is. 
‘Ik ben niet ongeduldig, mama’, zegt Moos. ‘Maar als ik even op je telefoon mag, vind ik het hier niet meer zo saai.’

Relevante berichten

Filosoferen met kinderen
Filosoferen met kinderen
Filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen

Filosofische kinderboeken vinden de laatste jaren gretig aftrek. We vroegen Bibi Dumon Tak, Stine Jensen en Sabine Wassenberg hoe zij kinderen verleiden na te denken over filosofische vragen. En kun je met kinderen overal over filosoferen?

Lees meer
Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?
Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg runnen samen Wonder-Why, een organisatie met als doelstelling om het filosoferen met kinderen en jongeren te stimuleren. Iedere maand leggen zij een thema voor aan de klas. Deze maand spreekt zij over de vraag ‘Kun je gedachten meten?’ Terwijl ik naar buiten loop,… Read More

Lees meer
Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?
Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?

Het is een dinsdagmiddag, een school in Westerpark, groep 8. We hebben het over de vraag wat talent is en waar het precies zit. Stijn zegt: ‘Het talent om piano te spelen zit in je hersenen. Zelfs als je nooit piano gaat spelen omdat je bijvoorbeeld geen piano hebt thuis,… Read More

Lees meer
Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’
Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’

Moderne familie, wat is dat eigenlijk? De school waar ik vandaag naar toe ga is zo’n fijne gemixte school in Amsterdam-West waar deze vraag zeker in vruchtbare aarde zal vallen. Hoog- en laagopgeleide ouders, heel diverse culturele achtergronden en een prettige open sfeer op school. Het liedje Twee Vaders sluit… Read More

Lees meer