Home Disneys schijnwereld is overal

Disneys schijnwereld is overal

Door Lambert Teuwissen op 04 januari 2018

Disneys schijnwereld is overal
Cover van 01-2018
01-2018 Filosofie magazine Lees het magazine

Walt Disney wilde volmaakte werelden en ervaringen creëren. Filosofen vonden het maar gevaarlijk. Intussen wordt Disneys werkwijze in elke koffietent toegepast.
 

In de 25 jaar dat Disneyland Parijs bestaat, is één winkel in het park nog nooit open geweest: het fietsenwinkeltje aan het begin van Main Street, de centrale winkelboulevard van het park. Drommen toeristen lopen er dagelijks achteloos langs, maar het gesloten winkeltje is een verborgen verrassing voor wie er oog voor heeft. De namen Orville en Wilbur op een uithangbord verklappen het: de bescheiden façade moet de winkel voorstellen van de gebroeders Wright, de luchtvaartpioniers. Een bordje aan de deur vertelt zelfs waarom de winkel gesloten is: Closed for flight testing. Ogenschijnlijk zijn de broers dus bezig met hun legendarische vlucht. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Beeld: Disneyland Parijs
 

Dat het park zoveel moeite steekt in een obscure kwinkslag die veel van de bezoekers over het hoofd zullen zien, zegt veel over hoe Disney bezoekers verleidt. Al vanaf de aanleg van het eerste park, in 1955 geopend in Californië, werd er zorgvuldig nagedacht over hoe een coherente droomwereld kon worden geschapen. In dienst van de bezoekers – en natuurlijk de dollars, euro’s of yens die ze meebrengen – werd er een Gesamtkunstwerk geschapen. Over alles is nagedacht, van hoe het park is opgezet tot waar de afvalbakken werden geplaatst en hoe de medewerkers zich dienden te gedragen. Het wordt geprezen als magisch koninkrijk en verguisd als dystopie van oppervlakkige massaconsumptie. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.