Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Zakelijk

'Onafhankelijk zijn van de omstandigheden is de eerste voorwaarde om iets groots te presteren' - Georg Hegel

Filosofie Abonnement

Een krachtenbundeling van filosofen, verhalenvertellers & professionals

Filosofie Zakelijk is voortgekomen uit het tijdschrift Filosofie Magazine en het online platform filosofie.nl. Wij schrijven al 25 jaar over filosofie voor een breed publiek en bieden daarmee inzicht en inspiratie. In een tijd waarin veel organisaties bezig zijn met de vraag waar ze voor staan en wat hun waarde is voor de samenleving, merken wij steeds meer dat deze kennis ook voor professionals en organisaties van belang is. Filosofie Zakelijk denkt graag met u mee om het verhaal van uw organisatie te verhelderen. In samenwerking met Satori bieden wij een unieke combinatie: filosofisch inzicht en netwerk, storytelling en verankering van het verhaal door professionals.
 

Op weg naar uw motivatie

Wat is de motivatie achter wat we doen? Waar staat onze organisatie voor? Het zijn vragen die in de dagelijkse praktijk weinig ruimte krijgen. Tegelijkertijd zijn ze belangrijker dan ooit. Ontwrichtende krachten zoals digitalisering of virtualisering doen voortdurend een beroep op het verandervermogen van organisaties. Traditionele hiërarchieën worden op de proef gesteld of de markt – en daarmee uw relatie tot de klant – verandert. In onzekere tijden moet je mee veranderen, maar zonder jezelf te verliezen. Dit vraagt om positionering  & motivatie
 
  • Positionering. Een ondernemer moet zichzelf weten te plaatsen in de markt met een uniek verhaal. Voor een onderneming met een duidelijke identiteit is het ook helder wie zijn clientèle is en hoe hij deze kan bereiken. Identiteit is het kompas dat richting geeft in tijden van verandering. 
  • Motivatie. Een mens is geen machine; hij wil betrokken zijn bij wat hij doet. Een professional of organisatie zonder motivatie is, zoals filosoof Hannah Arendt dat noemt, gedachteloos en daarom kwetsbaar. Een helder verhaal is de bron van de intrinsieke motivatie van een onderneming.
 

Een filosoof of verhalenverteller in uw organisatie?

Uw motivatie en positie verhelderen, is onze missie. Dit doen wij door de kennis en inzichten van filosofen te verbinden met gespecialiseerde verhalenvertellers – met storytelling.
 
  • Kennis van filosofie en filosofen. De traditie van de filosofie heeft vele instrumenten opgeleverd, waarmee we zicht krijgen op wat ons beweegt. Filosofen beschikken over het conceptuele vermogen om structuren, verbanden en samenhang tussen diverse vraagstukken te zien. Zij hebben oog voor nieuwe tendensen en culturele verschuivingen.
  • Storytelling. Als onderdeel van Filosofie Magazine hebben wij gespecialiseerde verhalenvertellers in huis. Het journalistieke verhaal wordt ingezet om de waarden van uw organisatie te vinden. Tevens is het verhaal is een krachtig middel om mensen te motiveren en te binden. Sterker, volgens vele filosofen is de mens een narratief wezen – we zien en begrijpen ons leven vaak als een verhaal. 

Filosofie Zakelijk biedt meer dan traditioneel organisatieadvies. Wij brengen ons advies in de vorm van een verhaal, omdat we geloven in de bindende en drijvende kracht van verhalen. Waar een adviesrapport ergens onderin een lade verdwijnt, wordt een journalistiek verhaal daarentegen gelezen én gedeeld. Verhalen die ons inspireren vertellen we immers graag verder. 


Samenwerking met Satori

Hoe implementeer of veranker je een verhaal in een organisatie? Voor een vraagstuk als deze werken wij samen met Satori, het adviesbureau dat zich richt op het creëren van duurzame klantwaarde. Satori gelooft in de kracht van de dialoog, waarmee zij het samenspel tussen de markt, de belevingswereld van de klant en de interne organisatie aan het licht brengen. 
 

Cases

Wij werken samen met diverse gerenommeerde organisaties. Voor informatiemanagementbedrijf Doxis maakten we onder meer een boek, De Zwerm, waarvoor we filosofen en medewerkers interviewden. Het boek laat aan potentiële partners zien hoe onze samenleving verandert door de digitale cultuur. Doxis laat zo zien meer te zijn dan uitblinkers in informatiemanagement: het bedrijf heeft een verhaal te vertellen.

Voor organisatieadviesbureau Twynstra Gudde interviewden we professionals en schreven een journalistieke reportage, op basis waarvan het bureau de eigen positie onder de loep kan nemen. We spelen een adviserende rol in marketing en communicatie. Bij de gemeente Eindhoven lanceerden we het concept gastvrijheid om op een andere manier na te denken over de omgang tussen lokale overheid en inwoner.

Wij zijn ten zeerste bereid om met u het verhaal van uw organisatie te vertellen. Voor elke organisatie is er een andere aanpak – en wij denken graag met u mee.

Mail of bel me gerust voor een nadere kennismaking.

Met vriendelijke groet,

Leon Heuts
leon.heuts@veenmedia.nl
0887002911 

‘Storytelling laat betekenis zien zonder de fout te maken meteen te oordelen’ - Hannah Arendt

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.