Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

FM nr. 7/2019

Wie veel reist, wordt geen interessanter mens

Marc van Dijk
Schrijver, journalist en kunstenaar

Niemand wil graag een ‘toerist’ zijn, en toch is bijna iedereen het. Hoe komt dat? Wat is de oorsprong van onze onweerstaanbare behoefte om erop uit te trekken? En komen we daar ooit van af?

In de lente is het vanwege de gunstige weersomstandigheden altijd relatief druk op de Mount Everest, de hoogste berg ter wereld. Maar in mei van dit jaar ging een foto de wereld rond die elke verbeelding tart: filevorming bij de top. De klimmers stonden op 8.848 meter hoogte in een rij die deed denken aan de drukte bij het Louvre of de toren van Pisa.

De foto was gemaakt door de bekende Nepalese klimmer Nirmal Purja. De circa tweehonderd mensen die hij op die zonnige voorjaarsdag voor zich moest dulden, zullen waarschijnlijk niet allemaal getrainde klimmers zijn geweest.

De Mount Everest is de laatste jaren van betekenis veranderd. De berg die ooit de ultieme uitdaging was voor sportievelingen die met ware doodsverachting het uiterste van zichzelf vergden, is een experience geworden die je kunt kopen. Voor vijftigduizend euro ga je met begeleiding naar de top. Een strijd tussen westerse aanbieders en lokale prijsvechters heeft ertoe geleid dat deze gewilde ervaring een massaproduct is geworden. Je zou bijna vergeten dat het bereiken van de top in fysieke zin nog steeds heel wat vereist – boven achtduizend meter stilstaan is alleen al vanwege de kou zeer riskant. Een Amerikaanse en een Indiase klimmer overleden in de drukte.

Wat is toerisme eigenlijk? Wat brengt mensen zover om massaal die levensgevaarlijke berg op te klimmen? Het eenzame gevecht met jezelf en met de elementen is veranderd in een wedloop met anderen, die je liever niet wilt zien. Die anderen bederven het welverdiende ongerepte uitzicht, het gevoel van vrijheid, de foto’s. Als toeristen ergens allergisch voor zijn, is het voor andere toeristen – en dat geldt niet alleen op de Mount Everest. Het is volgens filosoof en toerisme-expert Ruud Welten een wezenskenmerk van de toerist: een toerist wil zelf geen toerist zijn.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden