Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

Wijsgerig Perspectief nr. 4/2020

Verantwoordelijkheid die pijn doet

Kim Meijer

Gastvrijheid is meer dan het warme gevoel van welkom dat de hotel-branche beoogt. Filosoof en docent op een hotelschool Kim Meijer laat zien dat gastvrijheid zich niet kan voltrekken zonder pijn.

Als antwoord op de vraag wat de term gastvrijheid voor hen betekent, noemen mijn hotelschoolstudenten doorgaans ‘een warm gevoel van welkom’ dat gasten (moeten) krijgen in een café, restaurant of hotel. Alsof gastvrijheid een tijdelijke gemoedstoestand is die bovendien niet los kan worden gezien van de industrie waarin zij als een product of dienst wordt aangeboden. Dit specifieke begrip van gastvrijheid leeft niet alleen onder hotelschoolstudenten; ook op het Europese gastvrijheidscongres dat ik jaarlijks bezoek lijkt het woord gastvrijheid voornamelijk gebruikt te worden in relatie met een bepaalde industrie. Vrijwel alle presentaties hebben hier betrekking op een vorm van ‘gastvrijheidsmanagement’. In mijn ogen doet een dergelijk managementbegrip geen recht aan de betekenis van gastvrijheid zoals ze bestaat onafhankelijk van de industrie waar zij als een product of dienst wordt aangeboden. Een notie van gastvrijheid in termen van

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden