‘Ik zou een pleidooi willen houden om het scepticisme te omarmen’, schrijft docent filosofie Bob Coenraats. Daarvoor is eenzelfde wisseling in houding nodig als leerlingen die filosofie gaan volgen: in plaats van op zoek te gaan naar dé waarheid, ga je op zoek naar mogelijke waarheden. Deze houding helpt ons meer open te staan voor de ontwikkeling van kennis.
Het scepticisme staat al eeuwenlang in de belangstelling van de filosofie. Veel pogingen van filosofen om het scepticisme te beantwoorden met een filosofische doctrine lijken onbevredigend. Dit onvermogen van de filosofie om het scepticisme voor eens en altijd van repliek te dienen wordt, in navolging van Kant, vaak omschreven als ‘het schandaal van de filosofie’. Het scepticisme lijkt nog altijd te vragen om een antwoord. Een antwoord dat het scepticisme zou doen laten verdwijnen of op zijn minst een antwoord dat helpt het scepticisme te kunnen ontwijken. Het problematiseren van kennisclaims en dogmatisme is echter ook in onze hedendaagse samenleving bijzonder actueel. Daarom is het scepticisme nog relevant en is het nu zelfs het examenonderwerp voor leerlingen van het vwo (De Mey 2014).
Dit artikel is exclusief voor abonnees