Second thoughts
Second thoughts

Ik werk dus ik ben

werk, missie, brandstof

klik om een oordeel te geven!
Enkele weken geleden bezocht ik een nieuw, filosofisch initiatief – waarover dit najaar meer – over de vraag ‘wat betekent werk voor mij?’ Van de deelnemers werd gevraagd dat ze zichzelf plaatsten in een veld met de trefwoorden ‘broodwinning’, ‘carrière’, ‘ambacht’, ‘missie’ en ‘passie’. En hoewel ik twijfelde, ging ik toch het dichtst bij ‘missie’ staan. Jazeker, ik doe het werk dat ik het liefst zou doen – mijn passie: de wereld van nu in gesprek brengen met de grote denkers uit het verleden – maar toch: als het alleen maar míjn hobby zou zijn, zou ik er toch minder voldoening uithalen.
Werk vormt je, stelt de Duitse filosoof Hegel. Het socialiseert. Je creëert iets waarin je je eigen inspanningen terugziet en jezelf herkent. Karl Marx, een van Hegels leerlingen, was onmiddellijk alert op de keerzijden hiervan. Idealiter herkent de werknemer zich in dat wat ie maakt. Maar ten tijde van de Industriële Revolutie was die herkenning niet meer zo vanzelfsprekend en loerde het gevaar van de vervreemding. Tegenwoordig kunnen gestandardiseerde beoordelingsgesprekken, werkdruk en vergaaande specialisatie van het werk een vergelijkbaar gevoel van vervreemding oproepen.
In werk gaat het om het creëren van iets moois, iets blijvends, stelt Hannah Arendt. Iets waar je trots op kunt zijn, en wat je dus wilt laten zien. Deze volledig vernieuwde uitgave van Filosofie Magazine is zo’n product. Het nieuwe ontwerp is van Daphne van Langen.

Uw reacties zijn welkom!

Reacties

In het boek "From Good to Great" spreekt Jim Collins over het "Egel principe". Bedrijven die zeer langdurig uitermate goed presteren, hanteren eigenlijk een soort meetlat die uit 3 vragen bestaat:

-- Is het je passie?
-- Ben je er goed in?
-- Kun je er geld mee verdienen?

Denk dat dit een mooi lijstje in de juiste volgorde is. Dit moet je je steeds afvragen bij je individuele- en bedrijfsstrategie.

Sonja van Vuren op 03-10-2010 om 00:02