Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 11/2018

5 klassiekers over mensenrechten

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Nina Tesselaar

Hoe ontstonden de mensenrechten? Wat zijn de belangrijkste argumenten voor die nieuwe rechten? Lees het in 5 (moderne) klassiekers.
 

De rechten van de mens - Thomas Paine

In 1791 schreef de Engelse verlichtingsdenker Thomas Paine De rechten van de mens. Paine speelde een belangrijke rol in de Amerikaanse Revolutie en was een van de Founding Fathers van de Verenigde Staten. Het eerste deel van het boek is gericht aan de filosoof Edmund Burke, die kritiek uitte op de Franse Revolutie. Burke vond dat tradities zoals erfopvolging en de monarchie moesten worden beschermd. Hij zag een groot anarchistisch gevaar in de revolutie en gaf de schuld aan wat hij ‘zogenaamde mensenrechten’ noemde. Maar volgens Paine horen rechten juist bij de natuurlijke aard van de mens. Iedereen wordt geboren met dezelfde rechten, zoals vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Erfopvolging was tegenstrijdig met dit idee, want waarom zou je meer rechten krijgen omdat je de zoon van de koning bent? Daarom betoogde Paine dat de samenleving opnieuw moest worden ingericht, met een regering die geheel in dienst staat van het waarborgen van mensenrechten.
 

Human Rights as Politics and Idolatry - Michael Ignatieff

Volgens de Canadese politicus en hoogleraar Michael Ignatieff – auteur van onder meer Human Rights as Politics and Idolatry – is de Universele Verklaring een vorm van morele vooruitgang. Maar tegelijkertijd is hij ook kritisch over mensenrechten. Hoewel hij zich weert tegen de opvatting dat mensenrechten eurocentrisch zijn, betoogt hij dat we moeten onthouden dat de westerse opvatting over een waardig mensenleven maar een van de vele opvattingen is. Activisten richten zich te veel op de universele toepasbaarheid van mensenrechten. Maar het is juist dankzij de aandacht voor individuele verschillen dat de mensenrechtenbeweging zo groot is geworden. Daarom moeten we van universele idealen terug naar een minimalistische aanpak van mensenrechten: het onrecht dat nu in de wereld bestaat zo veel mogelijk terugdringen. Uiteindelijk, zegt Ignatieff, moeten we mensenrechten baseren op de intuïtie dat de persoon tegenover ons dezelfde pijn en vernedering kan ervaren als wij.

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.