Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
07-09-2018

Kendrick Lamar, filosoof van de bevrijding

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Giordano Ierna

Kendrick Lamar’s To Pimp a Butterfly (2015) is geen standaard hip-hop album dat alleen over vrouwen, geld en drugs gaat. De aandachtige luisteraar ontdekt parallellen met het gedachtengoed van Kierkegaard en Kant.

Het muziekalbum To Pimp a Butterfly vertelt een verhaal over onderdrukking en bevrijding dat gebaseerd is op het leven van de zwarte artiest Kendrick Lamar. Dankzij zijn opbloeiende carrière maakt hij zich los van de getto waarin hij opgroeide. De roem en zijn succes vervreemden hem van zijn eerdere ervaringswereld. Zijn levenssituatie strookt niet meer met zijn omgeving en ook niet met de status van de zwarte man in de Verenigde Staten.

De Deense filosoof Søren Kierkegaard zou dit existentiële vervreemding noemen. We raken existentieel vervreemd wanneer onze eigenheid als individu in conflict komt met de eisen van de sociale structuur waarin we leven. Door jezelf los te maken van deze eisen en je eigen authentieke zelf te verwezenlijken bereik je verlichting en doelgerichtheid.

Dit is precies wat Kendrick Lamar ervaart wanneer hij terugkeert naar zijn thuis. De hoogmoed en vervreemding, die worden gevoed door zijn roem, verdwijnen wanneer hij geconfronteerd wordt met zijn verleden:
 
I know what I know and I know it well not to ever forget
Until I realized I didn’t know shit | The day I came home

 
Dit inzicht zorgt ervoor dat hij trouw blijft aan zijn oorsprong en zijn authentieke zelf verwezenlijkt. Hij stelt zich ten doel zijn faam te gebruiken om de zwarte gemeenschap vooruit te helpen.

In het meest optimistische nummer van het album, Alright, staat daarom een hoopvol mantra centraal: ‘we gon’ be alright’. Kendrick Lamar brengt het als een waarheid die een sterk contrast vormt met het politiegeweld die de zwarte gemeenschap teistert in de VS.
But we gon be alright
Nigga, I’m at the preacher’s door | My knees gettin weak and my gun might blow
And we hate po-po | Wanna kill us dead in the streets fo sho’
 
Biddend begeven Kendrick Lamar’s knieën het bijna en hij moet de verleiding weerstaan het geweld met geweld te beantwoorden. Maar hij herpakt zich; alles komt goed. Deze boodschap wordt niet naïef gepresenteerd. Het einde van de videoclip spreekt boekdelen:
 

Een politieagent bergt zijn wapen op en bootst een pistool na met zijn hand. Hij schiet Kendrick Lamar neer die in de clip hoopvol rondvloog en zelfs werd gedragen door agenten. De boodschap is duidelijk, ze hebben geen wapens nodig om de zwarte gemeenschap af te breken. Het is een ruwe terugroeping naar de raciale realiteit en de onderdrukkende samenleving.

In het laatste shot kijkt hij betekenisvol in de camera: het komt allemaal goed. Hoe kan hij op dat moment nog steeds dit geloof vasthouden? Misschien zou hij het zelf niet zeggen, maar het antwoord kunnen we vinden bij Kant. In de Kritiek van de Zuivere Rede beschrijft Kant verschillende manieren om zaken voor waar aan te nemen. Bijvoorbeeld in iets geloven. Hij benadrukt dat er zaken zijn waarin we moeten geloven zonder dat we er logische zekerheid over hebben. Zoals het geloof in het toekomstig voortbestaan van de wereld noodzakelijk is om moreel te kunnen redeneren.

Voor Kendrick Lamar is het dus categorisch noodzakelijk dat de zwarte gemeenschap blijft geloven dat er een eind komt aan de raciale onderdrukking, dat het uiteindelijk goed komt. Hiervan afwijken zou in een situatie resulteren die hij niet zou kunnen willen. 

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.