Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 11/2017

Hoe een digitale detox leidt tot meer aandacht

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Bart Coster
Freelance filosofiejournalist

Hans Schnitzler liet studenten een digitale detox doen. Een leven zonder smartphone, concludeerde hij, is lastiger en juist daarom betekenisvol.

We hebben radicale experimenten nodig om te weten waar we staan’, zegt Hans Schnitzler, auteur van Kleine filosofie van de digitale onthouding. Daarom heeft hij inmiddels zes lichtingen studenten van de Bildung Academie een ‘digitale detox’ laten doen: een week zonder schermen. Geen Facebook, geen Twitter, geen WhatsApp. Aan het einde van deze week reflecteerde hij met de studenten op hun ervaringen.

Veel studenten melden dat ze zonder smartphone dingen als ‘echter’ ervaren. Hoe verklaart u dat?
‘Een belangrijk onderdeel van ervaring is frictie. De ideologie van Silicon Valley is dat alles zo gemakkelijk, zo frictieloos mogelijk moet zijn. Ze maken de denkfout dat meer comfort en meer gemak ook meer geluk zouden betekenen. Maar frictie, obstakels tegenkomen en overwinnen, zorgt juist voor de rijkdom van ervaring. Dat krijg ik ook van de studenten terug. Ze ervaren tijdens de digitale onthouding dat ze veel meer moeite moeten doen voor banale dingen, zoals de weg vinden. En hoeveel voldoening het geeft om niet afhankelijk te zijn van een smartphone, maar op anderen te vertrouwen en een inspanning te verrichten.

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.