Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
10-10-2017

Thomas Hobbes - De mens, de mens is een machine van vlees en bloed

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.
Is er zoiets als een menselijke ziel? Volgens Thomas Hobbes niet, de mens is niets meer dan een machine van vlees een bloed:

Veel van Hobbes’ ideeën zijn omstreden, niet in het minst zijn verdediging van het fysicalisme – de theorie dat alles in de wereld zuiver materieel van aard is. Daardoor is er geen ruimte voor het bestaan van andere  natuurlijke entiteiten, zoals het verstand, of bovennatuurlijke wezens. Volgens Hobbes zijn alle dieren, waaronder mensen, niets meer dan machines van vlees en bloed.

In Leviathan, zijn belangrijkste politieke werk, verkondigt Hobbes: ‘Het universum – het geheel van alle dingen – is stoffelijk, dat wil zeggen, lichaam.’ Deze lichamen hebben allemaal lengte, breedte en diepte; ‘wat geen lichaam is, is geen deel van het universum’.Omdat de mens volgens Hobbes zuiver fysiek is en niet meer dan een biologische machine, komt hij voor het probleem te staan hoe onze mentale aard moet worden verklaard. Zo’n verklaring geeft hij niet.

Hij komt alleen met nogal algemene en schetsmatige opmerkingen dat de wetenschap naar zijn idee zoiets later wel zou onthullen. Zelfs dan beperkt hij zich alleen tot mentale activiteiten zoals wilsdaden, aantrekking en afkeer, fenomenen die allemaal vanuit een mechanistisch gezichtspunt kunnen worden bestudeerd en verklaard.

Hobbes heeft niets te zeggen over wat de hedendaagse Australische filosoof David Chalmers ‘het harde probleem van het bewustzijn’ noemt. Chalmers wijst erop dat bepaalde functies van het bewustzijn – zoals het taalvermogen en het verwerken van informatie – vrij eenvoudig kunnen worden verklaard in termen van de mechanismen die deze functies vervullen, en dat fysicalistische filosofen al eeuwen met varianten van deze benadering zijn komen aanzetten. Het ingewikkelde probleem hoe de subjectieve eerstepersoonservaring van bewustzijn moet worden verklaard, blijft bij hen echter onopgelost. Er lijkt een ingebouwde mismatch te bestaan tussen de objecten van de natuurwetenschappen enerzijds en de subjecten van bewuste ervaring anderzijds, iets waarvan Hobbes zich niet bewust lijkt te zijn.

 
Dit is een fragment uit het Grote Filosofieboek

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.