Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
28-07-2017

​Jongensgedrag bestaat niet

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Florine Keus

Vroeger speelde ik liever in de blokkenhoek dan in de poppenhoek. Vaak was ik buiten, sprong ik uit bomen en had ik kapotte knieën. Net als de kinderen in de reclame van SIRE. Toen ik dit spotje zag was het een feest van herkenning. Behalve dan dat er geen meisjes in voorkwamen.



De reclame van SIRE is geboren uit het probleem dat jongens vaak een achterstand in hun ontwikkeling oplopen. Volgens jongerenonderzoeker Lauk Wolting, betrokken bij de campagne, zijn we al jaren gericht op de ontwikkeling van meisjes en is het tijd dat de jongens aan de beurt zijn. De oorzaak van de achterstand is volgens SIRE dat jongens geremd worden in hun jongenszijn waardoor ze motivatie verliezen en prestaties achteruit gaan. Hun oplossing is simpel: laat een jongen een jongen zijn.
Filosoof en feminist Veronica Vasterling vindt deze kwestie allesbehalve simpel. Volgens haar brengt deze campagne meer schade dan goeds.

‘Het probleem waar SIRE op inspeelt zal ik niet ontkennen. Het is bewezen dat jongens te kampen hebben met een achterstand. Het is een belangrijk probleem dat aandacht verdient. In zoverre snap ik dat SIRE op bewustwording wil aansturen. De manier waarop ze dit doen in dit spotje is niet constructief. Het is een slechte zaak om de verschillen tussen jongens en meisjes te benadrukken. De verschillen tussen jongens onderling zijn groter dan de verschillen tussen jongens en meisjes.’









Grafische weergave van wetenschappelijk onderzoek dat genderverschillen gevonden heeft. (Bron: Het dogma van de genderbinariteit)

SIRE schetst een eenduidig beeld over wat het inhoudt om een jongen te zijn: ze laten scheten; ze kunnen niet stilzitten in de klas; ze glijden met een matras van de trap;  ze hossen rond in bossen en slaan elkaar met stokken. Dit is volgens Vasterling ontzettend stereotiep.  

‘Niet alle jongens willen stoeien of vinden buitenspelen leuk, en zo zijn er ook meisjes die met gaten in hun broek thuis komen. We moeten van stereotyperingen wegblijven. Mensen hebben er last van. Jongens die niet aan dit stereotype voldoen voelen zich geen echte jongen. Ze krijgen het idee dat er iets mis met hen is.’

‘Het benadrukken van stereotyperingen is schadelijk. Kinderen denken heel zwart-wit. Ze kunnen nog niet nuanceren. Daarom is het juist zo belangrijk om ze diversiteit te tonen. Als we kinderen al opzadelen met stereotypen komen we er nooit meer vanaf. Ze zijn erg hardnekkig en moeilijk te corrigeren. Ik ben al tientallen jaren feminist en toch doe ik aan stereotyperingen. Hier kwam ik achter door een test die onze automatische associatie laat zien. Stereotypen zijn in de jaren wel veranderd maar nog steeds even krachtig.'

De vraag of we zonder stereotypen kunnen is moeilijk volgens Vasterling. ‘We hebben ze nodig. Soms moeten we snel situaties inschatten. We kunnen niet altijd naar het individu kijken. Maar we moeten ons wel afvragen: wat is de prijs die we betalen.’

Ondanks dat we misschien niet zonder stereotypering kunnen, vindt Vasterling dat SIRE het spotje van de buis moet halen. 'Het probleem dat wordt aangekaart is dat jongens niet goed presteren. Dit klopt. Maar de oorzaak en de oplossing die worden aangedragen door SIRE zijn veel te simplistisch. Het is niet aangetoond dat er een verband is tussen ‘jongensgedrag’ en ontwikkeling.'

Vasterling schreef eerder over onze neiging om genderverschillen te benadrukken. Lees hier het artikel: Het dogma van de genderbinariteit. 

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.