Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 7/2017

Reis om de ervaring

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Waarom trok Sjoerd de Jong in een luxe huurauto naar de canyons en de rode rotsen? Over ervaringshonger in een tijd zonder grote verhalen.

Een tegenvaller was het wel een beetje, na maanden zwerven door de snikhete woestijn van Arizona, dorstig en soms dagen met alleen wat bessen te eten, of een onfortuinlijk knaagdier. Maar wanneer pater Francisco Garcés in juli 1776 dan eindelijk de afgelegen dorpen bereikt van de Hopi-indianen die hij zo graag wil bezoeken – en bekeren – blijken ze hem niet te lusten. ‘Twee indianen op goede paarden en goed gekleed gebaarden me van een afstand al om weg te blijven’, schrijft hij mistroostig in zijn reisverslag voor de Spaanse gouverneur van het territorium ‘Nieuw-Spanje’. 

Na stug onderhandelen door zijn reisgezellen, een aantal bevriende Yavapai-indianen, mag hij nog net het dorp Oraibi binnen, maar een maaltijd en een slaapplek, dat is er niet bij. Hij staat daar dus maar wat met zijn Blijde Boodschap, uitgebreid aangestaard door kinderen, oude mannen en vrouwen. O ja, die kinderen, hadden die niet iets met Jezus? Hij smeekt de Hopi (een groepsnaam die letterlijk iets betekent als ‘fatsoenlijke mensen’, of ‘mensen die de regels volgen’) of hij dan niet tenminste, hongerig en al, hun kindertjes over God mag vertellen. Nee, ook dat mag niet – en de kleintjes moeten de mooie witte schelpen die hij als teken van vriendschap had uitgedeeld ook aan hem teruggeven, of naar hem gooien.

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.