Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
16-02-2017

Zo gaan we elkaar weer vertrouwen – een betoog

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.
Ivana Ivkovic reageert op Jan Terlouws veelbesproken monoloog over onze vertrouwenscrisis. Zij beweert dat we in werkelijkheid geen touwtjes uit de brievenbus willen, behalve als een nostalgisch idee waar we ons aan kunnen laven.

‘Niet eens omdat we bang zijn dat er een enge buitenlander met een mes binnen zou kunnen vallen. Maar we willen niet dat onze moeders onaangekondigd binnenkomen. Het verlangen naar ‘touwtjes uit de brievenbus’ is misplaatst. Bovendien: het is misleidend, want vertrouwen draait helemaal niet om een onbeperkte toegang tot de intieme, familiale sfeer.’

 Als vertrouwen niet zomaar door een sociaal programma kan worden ingevoerd, en als we erkennen dat we nu eenmaal in een rationele maatschappij leven, wat valt er dan nog te doen?

‘Eén ding is zeker: het heeft weinig zin om te roepen: ‘Wij moeten elkaar meer vertrouwen!’ – in de hoop dat puur op wilskracht mensen anders met elkaar zullen omgaan. Het is zinvoller om te kijken welke mechanismen vertrouwen ondermijnen, en welke het zouden kunnen ondersteunen. Laten we erover nadenken hoe we voorwaarden kunnen creëren voor een verbintenis tussen mensen die gedeeltelijke kennis en inzicht in elkaar hebben.’

Lees hier het volledige artikel van Ivana Ivkovic (volledig toegankelijk voor leden).

Of luister hier naar een interview met Ivkovic op BNR radio. 

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.