Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

De onnozele is de wijze

De wijze behandelt iedereen gelijk en stoort zich aan geen enkele conventie, zoals een onwetende. Dat is een van de belangrijkste inzichten van de Indiase filosoof Guadapada, die zich zowel op het hindoeïsme als het boeddhisme baseert.

Een spirituele weg bewandelen is soms hard werken: ‘Alsof men druppel voor druppel de zee zou willen leegscheppen met de punt van een grassprietje, zo moet men – zonder te wanhopen – het denkorgaan beteugelen.’ Deze krachtige uitspraak is afkomstig uit het werk van Gaudapada (vermoedelijk vierde of vijfde eeuw n.Chr.), een van de grote onbekenden uit de Indiase filosofie. Bijzonder aan zijn denken is dat hij zich zowel op hindoeïstische als boeddhistische basisteksten baseert, zonder zich expliciet als volgeling van een van beide richtingen te afficheren.

Gaudapada’s werk is voor het eerst helemaal in het Nederlands vertaald en op voorbeeldige wijze geannoteerd door VU-docent en sanskritist Victor van Bijlert. De wat houterige titel van de vertaling, Bewustzijn boven taal en dualiteit, verdient niet de schoonheidsprijs, maar wijst wel direct op de kernboodschap van de Indiase tekst. Gaudapada denkt namelijk na over de ware aard van de menselijke geest.

Verder lezen?



U probeert dit artikel toe te voegen aan uw persoonlijke leeslijst. Om gebruik te maken van deze functionaliteit moet u ingelogd zijn.
Inloggen | Gratis account aanmaken