Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
26-07-2016

Onderwijs staat persoonlijke ontwikkeling in de weg

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.
Leerlingen doen het goed als hun cijfers goed zijn; persoonlijke ontwikkeling is van secundair belang. Filosoof van de maand Jean-Jacques Rousseau zou er van gruwelen.

We willen leven in een meritocratie waar leerlingen gewaardeerd worden om wat ze kunnen en niet om hun afkomst. We motiveren ze om het maximale uit zichzelf te halen en we meten hun succes af aan cijfers. Dit levert problemen op volgens orthopedagoog Luc Stevens.

‘In de klas heerst een competitie-ethos: beter en sneller presteren, zonder hulp van anderen. Dit gaat lijnrecht in tegen de echte basis­behoeften: kinderen willen op school hun competenties bevorderen (geen prestatie, maar beheersing), autonoom worden en dat het liefst in een goede relatie met andere leerlingen en leraren.’

Rousseau stelde al in zijn boek Émile dat sociale instituties de natuurlijke ontwikkeling in de weg staat. Als we alleen de obstakels voor ontwikkeling weghalen, komt het individu vanzelf tot bloei.

‘Opvoeding, de onderwerping van allen aan gelijke oefeningen, vernietigt volgens hem de enorme verscheidenheid aan individuele temperamenten en talenten. Het geeft saaie uniformiteit.’

Is Rousseau’s houding ten opzichte van onderwijs houdbaar in onze tijd? Lees het artikel Gezocht: standaardkinderen (volledig toegankelijk voor leden).

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.