Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
21-05-2015

Drie portretten van Hannah Arendt

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Hannah Achterbosch

Politiek filosoof Hannah Arendt (1906-1975) werd na haar dood door verschillende vrouwen vertolkt op het toneel en witte doek. Drie actrices belichtten elk een ander aspect van haar leven: de geheime affaire met haar leermeester Martin Heidegger, haar denken over het kwaad en de rol die Arendt speelde in het proces tegen oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann.
 

Lineke Rijxman

In 2009 won de Nederlandse actrice Lineke Rijxman voor haar rol in het theaterstuk ‘Hannah en Martin’ de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende vrouwelijke rol. Zelf zegt ze over haar rol en tegenspeler Willem de Wolf:  ‘We besloten een voorstelling te maken over de korte liefdesrelatie tussen Hannah Arendt en Martin Heidegger, maar toen ontdekten we dat we allebei iets anders wilden. We verweven de opvattingen en elementen uit het leven van Arendt en Heidegger met ideeën van onszelf als acteur en actrice.’ Volgens Stine Jensen heeft Rijxman iets ‘spannends, wilds en hartstochtelijks’ in de manier waarop ze Arendt vertolkt.
 

Lees de column van Stine Jensen (vrij toegankelijk voor leden van filosofie.nl)
 

Melissa Friedman

Dat ideeën gevaarlijker en gewelddadiger kunnen zijn dan gevoelens vormt de kern van het Amerikaanse theaterstuk ‘Hannah en Martin’ (2004). Het stuk draait daarmee vooral om Arendts leven als publieke intellectueel. ‘Melissa Friedman die Arendt vertolkt in het theater heeft de intellectuele kracht van Arendt overgebracht, namelijk de minachting voor onachtzaamheid en dubbelzinnigheid in oordelen over het kwaad’,  aldus  New York Times. Het stuk speelt zich af in de privésfeer, waar met name de affaire van Arendt met de zeventien jaar oudere Martin Heidegger een grote rol speelt. Ondanks het goede acteerwerk vereenvoudigt het stuk de spanning tussen ideeën en romantiek, en daarmee de spanning tussen privé en publiek, volgens de krant. ‘Het denken van Arendt kan niet echt concurreren met de soap opera.’


 

Barbara Sukowa

Na de twee theaterstukken verscheen in 2013 de Duitse actrice Barbara Sukowa als Hannah Arendt op het witte doek. In deze film reist Arendt als verslaggever van de New Yorker naar Jeruzalem, waar oorlogsmisdadiger Eichmann in een glazen kooi wordt ondervraagd. Als getuige van deze slepende rechtszaak ontwikkelt Arendt haar inmiddels invloedrijke idee van de ‘banaliteit van het kwaad’: Eichmann blijkt niet zozeer een monster dat uit kwade motieven handelde, maar een oppervlakkige bureaucraat die gedachteloos tekende voor het transport van duizenden joden. ‘In de film verbeeldt Sukowa op sublieme wijze de denkende vrouw en slaagt zij erin de onzichtbare activiteit van het denken zichtbaar te maken’, zegt Lianne Tijhaar, redacteur bij Filosofie Magazine. ‘Stiltes in de film bieden ruimte om mee te denken. Over de oorlogsmisdaden van Eichmann, maar ook over misdaad in het algemeen.’
 

Lees de recensie ‘Kan een film het denken tonen?’ (vrij toegankelijk voor leden van filosofie.nl)
 

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.