Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
WP nr. 1/2011

De estafette: Leren ethiek te onderwijzen

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Mariëtte van de Hoven

Veel filosofen (en theologen) vinden hun weg naar het onderwijs en wie aan beroepsopleidingen of de universiteit ethiek doceert zal moeten leren laveren tussen ideaal en praktijk. Immers, de calculerende student die geprikkeld wordt vooral doorstroomgericht te studeren, zal zich niet anders opstellen in een cursus ethiek dan in een willekeurige andere cursus en zal met weinig inspanning maximaal resultaat willen behalen. Tegelijkertijd zijn de maatschappelijke verwachtingen hooggespannen: afgestudeerde beroepsbeoefenaars moeten moreel gevoelig zijn, met morele spanningsvelden kunnen omgaan en zich professioneel verantwoordelijk weten te gedragen. Die verwachtingen moeten zij vaak in weinig onderwijstijd realiseren. Bovendien zal een docent ethiek zich niet willen beperken tot beroepscodes, zoals opleiders de inbreng van de ethiek soms wel eens willen reduceren. Ook zal die docent de ethiek niet altijd aan wet- en regelgeving willen koppelen, maar juist de diepgang van het vak willen opzoeken en studenten uitdagen tot reflectie.

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.