Jean Baudrillard “We live in a world where there is more and more information, and less and less meaning.”

De Franse socioloog Jean Baudrillard staat bekend om zijn kritiek op de consumptiemaatschappij. Volgens de postmoderne filosoof ontleent de mens zijn identiteit aan verbruikte producten. De mens verlangt niet naar meer eten of meer kleding, maar wordt verleid door de consumptiegoederen, door de dingen om hem heen.

De wijsgerig socioloog is het meest bekend van zijn analyse over de hyperrealiteit. Volgens Baudrillard is het niet de mens maar de media die de werkelijkheid maken. De realiteit is door de eindeloze reproductie vervangen door de hyperrealiteit. De televisie is volgens de filosoof geen venster waardoor wij de wereld bekijken. Televisiebeelden zijn échter  voor ons dan de realiteit. We denken dat we macht hebben over de mediale wereld maar volgens Baudrillard is het andersom. De media gaan vooraf aan de werkelijkheid.

Dit gedachtegoed werkte hij verder uit in zijn geruchtmakende trilogie over de Eerste Golfoorlog waarin hij beweert dat deze niet zal plaatsvinden, niet plaatsvindt en niet heeft plaatsgevonden. Hiermee wil hij benadrukken dat niemand de Eerste Golfoorlog heeft gekend. We kennen alleen de beelden die via de media tot ons zijn gekomen. Daar komt nog eens bij dat de één waarschijnlijk meer beelden ziet dan de ander waardoor we ook nog allemaal een privé-beeld van de oorlog ontwikkelen. Dit beeld heeft niks meer te maken met het daadwerkelijke conflict. Vandaar dat Baudrillard ook vaker gebruik maakt van het woord ‘simulacrum’ ofwel ‘kopie zonder origineel.’