Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 7/2012

Hyperrealiteit

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Sebastien Valkenberg


Hyperrealiteit

Jean Baudrillard (1929-2007)
We denken dat we eigenaar van zijn van de mediale wereld, maar dit is onterecht.

Wat is het?
De media voeren niet slechts de werkelijkheid op in hun berichtgeving, maar ‘maken’ de realiteit. Vandaar: hyperrealiteit.

Wat doet het?
Een kritische blik op de media. Media dringen ons een zienswijze op,  een spektakelstuk.
 

Meestal helpt de etymologie om een woord te begrijpen, maar in het geval van de televisie strooit zij ons eerder zand in de ogen. ‘Tele’ duidt op ‘ver’ en ‘visie’ op zien’. Totaal misleidend vindt de Franse filosoof Jean Baudrillard deze definitie. Anders dan zij suggereert is de televisie geen overtreffende trap van de verrekijker. Media werpen geen zicht op de realiteit, maar creëren een compleet nieuwe realiteit, die hij ‘hyperrealiteit’noemt.

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.