Home Het vermogen je doel niet te bereiken

Het vermogen je doel niet te bereiken

Door Anton Simons op 28 september 2017

Cover van 03-2017
03-2017 Wijsgerig Perspectief Lees het magazine

Efficiëntie en optimale resultaten, daar lijkt het in onderwijs soms om te draaien. Maar naast kennis maken we op school ook gebruik van de wereld, de taal en ons lichaam, schrijft Anton Simons. Geïnspireerd door filosoof Giorgio Agamben stelt hij dat kennis gefundeerd moet zijn in beschouwing.

Filosofie is na mijn loopbaan als onderzoeker een hobby geworden, naast mijn werk als docent klassieke talen op een vwo. Toen de redactie van Wijsgerig Perspectief mij vroeg om over onderwijsfilosofie te schrijven had ik de neiging te antwoorden met I would prefer not to. Dat is het antwoord van de klerk Bartleby in de beroemde novelle uit 1853
van Melville. Bartleby werkt in dienst van een advocatenkantoor. In het begin voert hij een moeilijke opdracht uitstekend uit. Maar bij volgende opdrachten antwoordt Bartleby slechts ‘I would prefer not to’. De advocaat weet niet wat hij met dit antwoord aan moet. Bartleby blijft trouw op zijn post, hij verlaat het kantoor zelfs niet om buiten de deur te gaan lunchen. Maar hij laat zich ook niet ontslaan en weigert zijn merkwaardige antwoord toe te lichten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.