Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

Wijsgerig Perspectief nr. 2/2014

Hersenen en beeldschermen

Patricia Pisters

Voor Gilles Deleuze bestaat er een relatie tussen film, filosofie en hersenen. Ze zijn verbonden door beweging. Een nieuw beeld, een nieuw concept vormt nieuwe hersencircuits. Filmwetenschapper Patricia Pisters ontwikkelt vanuit deze gedachte het concept van het neuro-beeld en biedt hiermee inzicht in de hedendaagse beeldcultuur.

‘De hersenen zijn het scherm,’ verklaarde Deleuze in een interview in Cahiers du Cinema bij de verschijning van zijn twee boeken over film in de jaren tachtig. Cinema kan worden gezien in termen van de hersencircuits die ze in gang weet te zetten, stelt hij hier. Bovendien bestaat er volgens Deleuze een fundamentele relatie tussen de manier waarop cinema het beeld in beweging zet en filosofie die het denken in beweging kan zetten. Cinema, filosofie en neurobiologie moeten daarom in samenhang met elkaar worden gezien. Met deze stellingen was Deleuze een van de eerste twintigste-eeuwse filosofen die de stormachtige ontwikkelingen binnen de neurowetenschappen expliciet in een geesteswetenschappelijk en esthetisch perspectief plaatsten. Impliciet werd Deleuzes werk altijd al gekenmerkt door een fascinatie voor de hersenen. In dit essay geef ik een korte uiteenzetting over de betekenis van de hersenen in het werk van Deleuze in het licht van de hedendaagse digitale cultuur.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden