Film
Boekenkast maart 2024
De redactie signaleert elke maand de boeken die filosofisch het meest opvallen. Dit keer: van alledaags avontuur tot blinde begrippen.
‘Film toont het onbewuste van de cultuur’
Een goede film laat de realiteit zien zonder er een verklaring voor te geven, meent Camiel van Winkel. ‘We mogen nooit stoppen met kijken.’
Waarom horror ons zo aantrekt | recensie
Horror confronteert ons met onze sterfelijkheid, meent filosoof Dimitri Goossens. Maar waarom zoekt Goossens juist daar een memento mori?
Boekenkast juli en augustus 2023
De redactie signaleert elke maand de boeken die filosofisch het meest opvallen. Dit keer: van geestige grappen tot uitmuntende uitstellers.
Kleurenblinde liefde
In de filmklassieker Guess Who’s Coming to Dinner (1967) bevrijden vrouwen de mannen van verstokte vooroordelen, ziet Jannah Loontjens.
Michael Schur: ‘Bespaar jezelf gedoe: leer iets over ethiek’
De Amerikaanse scenarioschrijver Michael Schur heeft internationaal succes met een boek over ethiek, met een humoristische toon.
Als je toekomst krimpt
Onze samenleving dwingt gepensioneerden om met een puzzelboekje in een leunstoel te zitten, laat de film Mi Vida (2019) zien. Jannah Loontjens herkent in deze maatschappijkritiek het denken van Simone de Beauvoir.
De film Turist protretteert de hel van het gelukkige gezinsleven
Turist (2014) confronteert Jannah Loontjens met de vraag: hoe hou je het vol van iemand te houden als je steeds beter de gebreken van de ander leert kennen? Ze moet denken aan filosoof Iris Murdoch, die ‘liefde’ definieert als het zien van de realiteit zoals die is.
Charlie Chaplin toonde de arbeider als kuddedier
Niemand kan aan de geïndustrialiseerde samenleving ontsnappen, laat de film Modern Times (1936) zien. Dat een zenuwinzinking erin wordt gekoppeld aan repetitief werk komt verrassend hedendaags op Jannah Loontjens over.
Voor god
The Children Act (2017) confronteert Jannah Loontjens met de vraag in hoeverre we verantwoordelijk zijn voor andermans leven. Ze gaat voorzichtig in de schoenen van de rechter staan en ontdekt het verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.