Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
17-10-2016

Weten we nog wel wat van waarde is?

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.
Matthew Crawford merkt aan alles dat we niet in een informatie-economie leven, maar een aandachtseconomie. Van alle kanten worden we geconfronteerd met boodschappen, reclames en advertenties. En met de aandachtseconomie is een aandachtscrisis gekomen.

‘We klagen over een gefragmenteerd geestelijk leven, voortdurende afleiding en een kortere aandachtsboog. De media publiceren volop over deze ongemakken – voor Crawford een teken dat we met een cultureel probleem van doen hebben. Daaraan is volgens hem niet enkel de voortschrijdende technologie debet. Blijkbaar kunnen we onze aandacht niet langdurig richten op dat wat we belangrijk achten. Of, vermoedt hij, weten we niet meer wat van waarde is.’

In tegenstelling tot een halve eeuw geleden, toen religie en traditie nog hoog in het vaandel stonden, is het alledaagse leven tegenwoordig minder gestructureerd en onze aandacht beperkt. Onze omgeving bestuurt onze aandacht vaak onbewust. ‘Keuzearchitecten’ maken er zelfs een handel van.

‘Hoe schrijnend de handel in aandacht kan uitpakken, toont Crawford met voorbeelden uit de gokindustrie. Producenten van fruitautomaten doen er alles aan om spelers aan hun machines gekluisterd te houden. Zo creëren ze een langere ervaring voor de gebruiker en uiteraard meer winst voor de uitbater en zichzelf. Regelmatig plassen gokverslaafden aan fruitautomaten in casino’s in hun broek. Omdat zij gevoelsmatig één zijn geworden met de machine, nemen ze niet meer de moeite om naar het toilet te lopen. De bloei van de gokindustrie sluit aan bij het idee van geavanceerde economieën als ‘ervaringsproducenten’, zo betoogt de filosoof.’

Crawford ziet een uitweg uit onze aandachtscrisis. Wilt u weten welke? Lees dan verder in het artikel Aandacht trekt ons de wereld in (volledig toegankelijk voor leden).

Crawford beschrijft onze aandachtscrisis in uitvoerig detail in zijn boek De wereld buiten je hoofd.
 

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.