Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Kunstenaars en zakenmannen: twee kanten van dezelfde medaille?

Wat hebben een business tycoon als Steve Jobs en een kunstenaar als Marcel Duchamp gemeen? Beiden willen ze de status quo veranderen; het is alleen de vraag of hun redenen waarom ze dit doel nastreven hetzelfde zijn.

Een hedendaagse werknemer wordt geacht niet alleen hard te werken, maar ook creatief te zijn in het vinden van oplossingen en bedenken van nieuwe ideeën. Iemand die outside the box kan denken, is goud waard voor multinationals.

‘Mensen die buiten de bestaande normen treden, zijn in staat daadwerkelijk iets nieuws in de wereld te brengen, en die daarmee te transformeren – misschien zelfs te verbeteren. Het hedendaagse modewoord is disruptie.’

Toch is de disruptie waar de zakenman naar op zoek is niet hetzelfde als die van de kunstenaar. De zakenman verlangt alleen naar nieuwe mogelijkheden om het bestaande systeem beter te beheersen, terwijl de laatste de gehele bestaande orde op losse schroeven zet.

‘De kunstenaar ontmaskert bestaande machtsverhoudingen die wij als vanzelfsprekend aannemen. Dat biedt een opening die uiteindelijk veel meer disruptief is dan die van de visionaire ondernemer – hoezeer die ook de wereld kan veranderen.’

Is de ondernemer een mislukte kunstenaar of vervult hij toch een belangrijke rol? Lees het artikel Disruptie (Volledig toegankelijk voor leden).
Wilt u toegang tot alle artikelen van filosofie.nl? Word dan lid.
Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.