Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 9/2016

Disruptie

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Leon Heuts
Hoofdredacteur Filosofie Magazine

Met hun hang naar disruptie, naar vernietiging van het bestaande, lijken ondernemers behept met een religieuze waanzin. Ze zouden volgens Leon Heuts een voorbeeld moeten nemen aan de waanzin van de kunstenaar.

Wat is het verschil tussen Marcel Duchamp en Steve Jobs? Beiden delen beslist eenzelfde soort waanzin. Ik bedoel dit niet medisch, maar volgens bestaande culturele normen kunnen we beiden gek noemen – en zo zijn ze ook vaak getypeerd. Duchamp is een van de grondleggers van dada, een kunstbeweging die in de eerste helft van de twintigste eeuw irrationaliteit, nonsens en intuïtie als strijdwapens gebruikte tegen een vastgeroeste burgerlijke logica. Zijn urinoir als ready-made kunstobject werd aanvankelijk gezien als een nihilistische daad van een zonderlinge geest. Steve Jobs was in het begin van de jaren zeventig een gesjeesde student, die in India kennismaakte met lsd om vervolgens in de garage de voorloper van de Apple Macintosh in elkaar te knutselen. Mesjogge, dachten zijn adoptieouders.  

Toch is de invloed van beiden enorm gebleken. De readymades en andere dadaïstische experimenten van onder meer Duchamp hebben de kunst volledig veranderd; de invloed van Jobs op ons dagelijks leven is nagenoeg bekend. Mensen die buiten de bestaande normen treden, zijn in staat om daadwerkelijk iets nieuws in de wereld te brengen, en die daarmee te transformeren – misschien zelfs te verbeteren. Het hedendaagse modewoord is disruptie. Vaak doen ze dat niet eens door daadwerkelijk iets nieuws te verzinnen, maar door het bestaande een andere context te geven: het besturingssysteem van een Xerox-kopieerapparaat bracht Jobs het idee van de muis; Duchamp plaatste dagelijkse objecten in een museum. Maar opvallend is dat het vaak mensen zijn die aanvankelijk voor gek of zonderling worden versleten die uiteindelijk visionair blijken te zijn. Zoals Jobs zegt, in de beroemde marketingcampagne Think Different van Apple: ‘Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes… the ones who see things differently — they’re not fond of rules…

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.